Slapend afvallen

Tegenwoordig wordt een actieve en gezonde levensstijl steeds gebruikelijker. De gemiddelde Nederlander is meer met zijn gezondheid bezig dan wat dan ook. Het is niet verkeerd om hier mee bezig te zijn, maar een goede fundering voor deze gezonde en actieve levensstijl ligt toch echt bij het uitrusten.

Actiever door uitrusten

Door te zorgen voor een goede nachtrust zal je merken dat je de volgende dag meer energie hebt om te sporten of te bewegen. Het slapen zelf zorgt er voor dat je minder calorie├źn verbrandt maar je zal meer zin krijgen om te bewegen en te sporten. Een feit is dat je door een slaaptekort lusteloos wordt en met een loom gevoel rondloopt. Daarnaast is een slaaptekort ook vaak een veroorzaker van een slecht humeur. Kortom je zit beter in je vel door een goede en voldoende nachtrust.

Minder snacken

Door meer te slapen heb je minder tijd om te eten. En nog steeds heeft mijn oma gelijk want ieder pondje komt immers door het mondje. Naast minder snackmomenten heeft slapen ook een groot effect op onze stofwisseling. De stofwisseling is namelijk erg afhankelijk van ons ritme, met als vuistregel vastigheid zorgt voor meer en effici├źntere verbranding. Een strak ritme bevordert onze stofwisseling en een tekort aan slaap zorgt juist voor verwarring in dit systeem.

Hoeveel en wanneer moet ik dan slapen?

De hoeveelheid slaap die nodig is verschilt per persoon. Dit ligt in de meeste gevallen tussen de 6 en 8 uur. Ook heeft ons lichaam behoefte aan vastigheid. Het is dus belangrijk om op vaste tijden te gaan slapen en op te staan. Als je dit ritme een maand volhoud dan zal je merken dat je geen wekker meer nodig hebt om op te staan.

Een goed bed verhoogt de pret

Een goed bed is ook erg belangrijk en dan met name het matras. De hardheid van een matras is een variabele voor comfort, maar voor een goede nachtrust is het ook belangrijk dat het matras voldoende maar niet te veel isoleert en dat vocht goed kan worden afgevoerd (in je slaap zweet je minimaal een liter vocht weg en soms zelfs meer.