Afvallen met koolhydraatarme recepten

Dieet na dieet geprobeerd? Maar toch het idee dat je steeds weer opnieuw kan beginnen en dat het allemaal niks uithaalt? Er zijn zoveel mensen die met hetzelfde probleem kampen als jij. Ze willen afvallen, maar zien er bij elk dieet weer tegenop. En dat is natuurlijk niet goed. Want wie tegen een dieet op ziet, kan het afvallen eigenlijk wel schudden. Je bent niet in staat om af te vallen als je er zelf geen vertrouwen meer in hebt. En daarom is het tijd om af te rekenen met dat overgewicht en met het hele idee dat je hier per sé een dieet bij nodig hebt. Natuurlijk kan een dieet je helpen om af te vallen, maar het is echt niet zo dat het je zonder dieet niet gaat lukken. Als je eens goed om je heen kijkt, zal je vast wel zien dat er heel veel in jouw leven anders kan. Koolhydraatarmer, zouden we kunnen zeggen. En dat is precies wat je moet gaan doen: je leven omgooien en koolhydraatarme recepten gaan bereiden. Een koolhydraatarm dieet volgen. Daarmee ga je vast en zeker afvallen, zonder dat je ingewikkeld hoeft te gaan doen. En een dieet volgen hoeft al helemaal niet meer.

Dieet

Het woord “dieet” heeft voor veel mensen een negatieve bijklank. Ze denken dan aan een methode of een protocol dat ze moeten volgen en waarmee ze (zoals beloofd bij de aanschaf) vele kilo’s verliezen. De ene lukt het wel, de ander niet, maar de kilo’s komen vaak snel weer terug. Dat komt omdat veel diëten nauwelijks aan nabehandeling doen. Ze zorgen dat je je streefgewicht bereikt, maar doen er niets aan om dat te behouden.

Een dieet is eigenlijk een levenswijze op basis van voeding. Door het woord dieet weg te nemen, kun je veel veder komen. Je moet namelijk gaan kijken naar je huidige voedingspatroon. Als je onderstaande richtlijnen gaat volgen (of in elk geval 2 gaat volgen) zal je gegarandeerd kilo’s gaan verliezen en vet gaan verbranden.

Richtlijnen voor koolhydraatarme voeding

Afvallen met koolhydraatarme recepten houdt in dat je een aantal wijzigingen doorvoert in je huidige manier van leven.
Namelijk:
Alle koolhydraten gaan overboord. Geen pasta meer, geen rijst meer en geen aardappel meer. Ook producten op basis van aardappel sla je vanaf nu over. Je neemt vlees en vis als uitgangspunt.

Tussendoortjes laat je staan. Je gaat vanaf nu meer voor noten en zaden, stukjes fruit en af en toe een groene smoothie als je heel veel trek hebt (je zal merken dat koolhydraatarme voeding je geen honger geeft).

Je bereidt producten op een natuurlijke manier, dus niet in een frituurpan. Wel in een heteluchtoven en op basis van kokosolie of lijnzaadolie. Vermijd dikke, koolhydraatrijke margarines.

Eet per dag twee maaltijden zo koolhydraatarm mogelijk. De andere maaltijd mag normaal blijven. Maar effectiever zal het zijn om ook deze koolhydraatarm te maken.

Hoe meer je doet, hoe beter

Deze vier richtlijnen helpen je vast en zeker om op een natuurlijke wijze heel veel gewicht te verliezen en eindelijk af te vallen. Zoals gezegd zijn 2 manieren genoeg voor verschil, maar hoe meer je doet, hoe beter het voor je uit zal pakken. Begin niet te gehaast en geef het even wat tijd. Je lichaam zal moeten wennen aan deze voeding. Wanneer je lichaam die tijd niet krijgt, pakt het afvallen wellicht ongunstiger uit.

Eet vitamines!

Wanneer je klein bent, hoor je het vaker: “eet je voldoende vitamines?”. Echter is het voor alle leeftijden en belangrijk en relevant topic. Vroeger at je veel liever dat snoepje dan die zure appel, toch is voldoende vitamine binnenkrijgen erg belangrijk voor onze ontwikkeling. De bekendste vitamine zijn de vitamine C en D. Toch zijn andere vitamine A en B net zo belangrijk voor ons lichaam. Vitamine b12 zorgt bijvoorbeeld voor voldoende aanmaak van rode bloedcellen en voor het goed functioneren van ons zenuwstelsel. Vitamine b12 is echter wel afhankelijk van een stof, genaamd Intrinsic Factor. Dit is een eiwit dat in onze maag wordt geproduceerd. Vitamine b12, ook wel cobalamine genoemd, bevindt zich alleen in dierlijke producten en kan door het eten hiervan worden verkregen. Voor vegetariërs, veganisten en mensen met een speciaal dieet kan het binnenkrijgen van voldoende vitamine b12 dus een probleem zijn. Voor hen zijn er voedingssupplementen met extra vitaminen. Het maakt voor ons lichaam geen verschil op welke manier we de vitaminen binnenkrijgen. Wat telt is dat we deze vitaminen binnenkrijgen, want het zijn de bouwstenen van ons lichaam. Mensen die een tekort dreigen te krijgen aan vitamine b12, kunnen last krijgen van verschillende lichamelijke kwalen. Een van deze kwalen is een vorm van bloedarmoede (pernicieuze anemie). Deze vorm is vaak het gevolg van een auto-immuun ziekte in het maagslijmvlies. Hierbij produceert de maag te weinig Intrinsic Factor, waardoor je lichaam niet voldoende vitamine b12 kan opnemen. Een ander gevolg bij een tekort aan vitamine b12 is dat de persoon in kwestie last kan krijgen van neurologische gevolgen. Hierbij kan men last krijgen van tingelingen in vingers, geheugenverlies, coördinatie en/ of evenwichtsstoornissen en spierzwakte in de benen. Wanneer je denkt dat je een tekort aan b12 dreigt te hebben, kun je het beste even langs de huisarts gaan voordat je echt hevige klachten krijgt.

Overgewicht en een te hoge bloeddruk

Overgewicht komt in Nederland vaker voor dan we denken en dit brengt verschillende gezondheidsrisico’s met zich mee. Uit onderzoek is gebleken dat ongeveer 40 procent van de Nederlandse bevolking te zwaar is. Dit wordt meestal vastgesteld via het BMI. Dit staat voor Body Mass Index en als deze hoger is dan 25, dan heb je overgewicht. Wanneer je BMI boven de 30 is, heb je te maken met ernstig overgewicht en is aanpassing van je levensstijl noodzakelijk!
Let hierbij wel op dat gespierde mensen ook vaak een hoger BMI hebben door hun spiermassa. Ga daarom niet alleen maar uit van je BMI, maar ook van je vetpercentage. Veel Nederlanders bewegen te weinig en hebben hierdoor gemakkelijk last van overgewicht. Daarnaast eten veel mensen steeds een beetje meer, waardoor we minder snel het gevoel hebben van ‘vol zitten’ en dus eigenlijk meer eten dan ons lichaam verbruikt. Hierdoor ontstaat er vet en kunnen onder andere bloedvaten dicht slippen. Deze groep mensen hebben hierdoor een verhoogde kans op hart- en vaatziekten en/ of op diabetes. Er bestaat dus een direct verband tussen een te hoge bloeddruk en overgewicht. Maar wat kun je hier nu aan doen? Verschillende eetgewoontes kunnen de bloeddruk hoogte beïnvloeden waaronder bijvoorbeeld het eten van zout. In veel producten is al zout toegevoegd, waardoor je deze producten het beste zou kunnen beperken. Wanneer je de inname van zout verlaagd, verlaagt ook je bloeddruk. Daarnaast hebben ook alcohol en koffie een verhogende werking op je bloeddruk. Drink daarom niet meer alcoholische dranken dan 2 glazen (voor mannen) en 1 glas (voor vrouwen) per dag. Daarnaast is de aanbevolen hoeveelheid koffie op een dag 2 koppen, maar zal je vanaf 4 koppen koffie pas echt last krijgen van een verhoogde bloeddruk. Naast voeding, is ook regelmatige beweging goed voor het verlagen van je bloeddruk. Hoe ouder je bent, des te kleiner het effect merkbaar zal zijn, echter heeft een inspanning per dag van 20 tot 30 minuten al een verschil voor je bloeddruk. Ben je benieuwd hoe hoog jouw bloeddruk is? Een bloeddrukmeter kun je gemakkelijk aanschaffen via de online webshop shopvoorgezondheid en meet hoe gezond uw levensstijl is!

Tanden en kiezen

Om een gezonde leefstijl na te leven, is het belangrijk dat we een gezond gebit hebben. Een gezonde leefstijl bestaat natuurlijk uit gezond en afwisselende voeding en voldoende beweging/ sporten, toch zijn tanden en kiezen hierbij ook erg belangrijk. Zonder tanden en kiezen zouden we namelijk ons eten niet kunnen vermalen, waardoor het binnenkrijgen van voldoende voeding erg lastig word. We zouden zonder gebit alleen maar vloeibaar voedsel binnen kunnen krijgen of een kunstgebit moeten aanschaffen. Beide opties zijn natuurlijk niet ideaal en velen onder ons hopen nog zo lang mogelijk onze eigen tanden te houden. Toch is het groeien, wisselen en verloren gaan van onze tanden en kiezen een natuurlijk proces. Wanneer we geboren worden, hebben wij namelijk nog geen tanden en/ of kiezen. Dit ontwikkelt zich redelijk snel in de vorm van een melkgebit. Deze tanden gaan maar een paar jaar mee totdat je ongeveer een jaar of 7 – 8 bent en je tanden gaan wisselen. Hierbij maakt je melkgebit plaats voor je volwassen gebit. Dit gebit is er eentje waar je de rest van je leven vervolgens mee zal moeten doen en hierdoor is het verstandig om er zuinig op te zijn. Een leuk detail is dat ons melkgebit vaak witter was dan ons volwassen gebit, omdat de melktanden en kiezen minder zijn blootgesteld aan eten en drinken. Het eten en drinken zorgt namelijk voor slijtage aan de tanden en hierdoor is je volwassen gebit vaak iets minder wit.

Het wisselen is vaak klaar wanneer je ongeveer 10 jaar bent. Doordat er soms meerdere tanden en kiezen tegelijkertijd wisselen, is er extra ruimte voor je nieuwe gebit. Hierdoor krijgen tanden en kiezen de kans om scheef te groeien en  het dus nodig zijn om een orthodontist in te schakelen als je rechte tanden wilt. Vaak is het dragen van een beugel hierbij voldoende, echter is het soms nodig dat tandartsen eerst een tand trekken. Hierdoor krijgt het volwassen gebit meer ruimte om recht te gaan staan.

Vrouwelijke vormen

De media geeft vaak bewust of onbewust veel aandacht aan het lichaam van de vrouw. Veel tijdschriften en/ of films verheerlijken vaak het lichaam en de vrouwelijke rondingen. Toch zijn er veel vrouwen in Nederland die alleen maar van zo’n lijntje met mooie rondingen kunnen dromen.

Het vereist vaak veel discipline om te sporten en eventueel nog eens een streng dieet te volgen.

Veel vrouwen hebben al deze inspanning niet over voor een modellen lijf, toch zijn een paar kilootjes minder vaak wel gewenst. Veel vrouwen volgen daarom soms een dieet of een tijdelijke gezondere levensstijl zodat zij, net voor de zomer, weer iets lekkerder in hun vel zitten. Veel vrouwen zijn bovendien naast vrouw ook moeder en werken aan een carrière. Hierdoor is niet iedereen in de gelegenheid om evenveel tijd bezig te zijn met gezonde voeding en of fanatiek sporten. Veel moeders willen de vrije tijd die zij hebben, door brengen met hun kroost. Vrouwen zijn vaak de ultieme multitaskers binnen het gezin, toch kan een vrouw na de bevalling ook onzekerder worden en zich minder lekker in haar vel voelen. Door de zwangerschap kunnen vrouwen hun oude lichaam niet altijd meer terug krijgen. De buik wordt minder strak als voorheen en ook de borsten kunnen hun vorm en stevigheid verliezen. Dit kan ook bovendien ook gebeuren bij vrouwen die te maken hebben gehad met een enorm gewichtsverlies. Ook zij verliezen gemakkelijker de vorm en stevigheid van hun borsten. Om vrouwen hierbij toch een fijn gevoel te geven, is er een borstvergroting mogelijk. Bij een dergelijke behandeling kunnen de borsten weer worden hersteld. De vrouw kan hierbij tevens kiezen voor een eventuele verkleining of vergroting van de cupmaat. Het is vaak voor vrouwen een ingrijpende verandering en daarom wordt eigenlijk in vrijwel alle gevallen een consult met een arts geadviseerd. Wilt u graag meer informatie, dan kunt u kijken op faceland.nl.