Eet vitamines!

Wanneer je klein bent, hoor je het vaker: “eet je voldoende vitamines?”. Echter is het voor alle leeftijden en belangrijk en relevant topic. Vroeger at je veel liever dat snoepje dan die zure appel, toch is voldoende vitamine binnenkrijgen erg belangrijk voor onze ontwikkeling. De bekendste vitamine zijn de vitamine C en D. Toch zijn andere vitamine A en B net zo belangrijk voor ons lichaam. Vitamine b12 zorgt bijvoorbeeld voor voldoende aanmaak van rode bloedcellen en voor het goed functioneren van ons zenuwstelsel. Vitamine b12 is echter wel afhankelijk van een stof, genaamd Intrinsic Factor. Dit is een eiwit dat in onze maag wordt geproduceerd. Vitamine b12, ook wel cobalamine genoemd, bevindt zich alleen in dierlijke producten en kan door het eten hiervan worden verkregen. Voor vegetariërs, veganisten en mensen met een speciaal dieet kan het binnenkrijgen van voldoende vitamine b12 dus een probleem zijn. Voor hen zijn er voedingssupplementen met extra vitaminen. Het maakt voor ons lichaam geen verschil op welke manier we de vitaminen binnenkrijgen. Wat telt is dat we deze vitaminen binnenkrijgen, want het zijn de bouwstenen van ons lichaam. Mensen die een tekort dreigen te krijgen aan vitamine b12, kunnen last krijgen van verschillende lichamelijke kwalen. Een van deze kwalen is een vorm van bloedarmoede (pernicieuze anemie). Deze vorm is vaak het gevolg van een auto-immuun ziekte in het maagslijmvlies. Hierbij produceert de maag te weinig Intrinsic Factor, waardoor je lichaam niet voldoende vitamine b12 kan opnemen. Een ander gevolg bij een tekort aan vitamine b12 is dat de persoon in kwestie last kan krijgen van neurologische gevolgen. Hierbij kan men last krijgen van tingelingen in vingers, geheugenverlies, coördinatie en/ of evenwichtsstoornissen en spierzwakte in de benen. Wanneer je denkt dat je een tekort aan b12 dreigt te hebben, kun je het beste even langs de huisarts gaan voordat je echt hevige klachten krijgt.

Geef een reactie